ارز گردشگری در این روزها

ارز گردشگری در این روزها

ارز گردشگری در این روزها (ارز مسافرتی)

 

روزی که دولت تصمیم گرفت با اقدامی دستوری قیمت ارز را سرکوب کند، بسیاری نسبت به عواقب این اقدام ابراز تردیدکردند. کمتر از یک هفته بعد از ظاهر شدن جهانگیری معاون اول دولت و صحبت از تک‌نرخی کردن بازار ارز، مشکلات یکی یکی پدیدار شد. شاید اولین حوزه‌ ای که با مشکلات ارزی دست به گریبان شد، گردشگری بود. تعدادی از گردشگران خارجی در خیابان‌ های تهران سردرگم بودند و نمی‌دانستند باید برای تبدیل پولشان به ریال به کجا مراجعه کنند.

بانک‌ ها پاسشان می‌دادند به صرافی‌ ها و صرافی‌ ها دلار نداشتند. بانک مرکزی نیز چند اطلاعیه داده بود و به هیچ کدام عمل نمی‌کرد. وقتی مشکلات بیشتر شد و صدای اعتراض به گوش مسوولان رسید، تصمیم گرفتند اوضاع را سامان دهند. اما حالا مشکلات گردشگران خروجی نیز به گردشگران ورودی اضافه شده بود. برخی می‌خواستند کشور را ترک کنند اما در مقابل دولتی‌ ها می‌گفتند اگر سفر خارج هم نروید چیزی نمی‌ شود!

ارز گردشگری کجا قرار دارد؟

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در این باره گفته: آقایان آمار می‌ دهند سال گذشته ۹ میلیون مسافر از کشور خارج شده است که چهار و نیم میلیون نفر آن‌ ها سفر زیارتی داشته‌ اند، در همین مصوبه بانک مرکزی یک اولویت را به «فروش ارز به شرکت‌ های منتخب برای اعزام زائران به عمره مفرده و عتبات عالیات (عراق) » داده‌ اند، چطور شده که برای کمتر از نصف جمعیت مسافران خروجی اولویت تخصیص ارز درنظر گرفته‌ اند، اما نیم دیگر این جمعیت را نادیده گرفته‌ اند؟ چطور ممکن است شرکت‌ های اعزام کننده زائر به عراق به ارز نیاز داشته باشند، اما آژانس‌ های گردشگری که برای مسافران و یا حتی همین آقایان که سفر خارجی می‌ روند، بلیت و هتل رزرو می‌ کنند، به ارز نیاز نداشته باشند!؟

وی اظهار کرده بود: تکلیف آژانس‌ های گردشگری نامشخص است، از یک طرف صرافی‌ ها ممنوع الفروش ارز شده‌ اند، از سوی دیگر آژانس‌ های گردشگری چون در بین اولویت‌ های ۳۳ گانه تخصیص ارز نیستند، از بانک نمی‌ توانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند، پس ما چگونه باید خدمات مورد نیاز مسافر را خریداری کنیم. اگر هم از دلال‌ ها ارز بخریم که قاچاقچی محسوب می‌ شویم. گردشگری در اصل هیچ جایگاهی در این تصمیم دولت ندارد، با این کار عملا این صنف را از چرخه اقتصادی کشور خارج کرده‌ اند که درصورت تجدید نظر نکردن در آن، قطعا صنف آژانس‌ های گردشگری را به تعطیلی خواهند کشاند.

اخبار ارزاخبار صرافی پارسهصرافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *