افزایش حجم نقدینگی

در این مقاله سعی در بررسی دلایل افزایش حجم نقدینگی در بازار ارز داریم. بر طبق آخرین اخباری که از سمت بانک مرکزی منتشر شد ، در مقایسه حجم نقدینگی با اسفند ماه سال های ۹۶ و ۹۵ به این نتیجه می رسیم که حجم نقدینگی رشد داشته است . این رشد در سال های نود و شش و نود و پنج به ترتیب معادل ۲۲٫۱ و ۲۳٫۲ درصد بوده است .

حجم نقدینگی کشور بر طبق تازه ترین اخبار و گزارشات از سوی بانک مرکزی چیزی بیشتر از مبلغ ۱۵۲۹ هزار میلیارد تومان اعلام شد . این مبلغ رقم کمی نیست . در سال های اخیر نیز شاهد التهابات شدیدی در بازار ارز و حتی بازارهای مختلف بودیم که بی ربط به حجم نقدینگی نبود .

در چند سال اخیر شاهد ملتهب شدن بازار های مختلف بوده ایم . از جمله بازار هایی مانند مسکن ، ارز ، خودرو ، طلا و … که همگی به دلیل رشد تقاضای افراد و یا به دلیل حفظ دارایی ها توسط افراد ، التهاب شدیدی را به خود دیدند .  در حقیقت حجم نقدینگی بالا به هر بازاری که وارد شد با خود افزایش تقاضا و تغییر شالکه های آن بازار را در پی داشت .

دلایل افزایش حجم نقدینگی

اما اگر بخواهیم بازاری را مثال بزنیم که بیشترین متقاضی را در این میان به خود جلب کرد ، باید به بازار ارز اشاره کنیم . همانطور که می دانیم در مدت بسیار کوتاهی نرخ ارزهای مختلف به خصوص نرخ دلار در این بازار پر هیاهو جابه جا شد و به مبالغ بسیار بالایی رسید .

اما با اقدام دولت در خصوص تک نرخی کردن ارز و خارج کردن صرافی ها از این عرصه ، تقاضا برای سکه بالا رفت . این افزایش تقاضا باعث شد که هم اکنون نرخ و قیمت سکه به چیزی بیشتر از سه میلیون و صد هزار تومان برسد . البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که بازار سرمایه نیز نتوانست از این حجم نقدینگی دوری کند و بنابر نظر کارشناسان هنوز هم بازار سرمایه نتوانسته است به خوبی این نقدینگی را به سمت تولید پیش ببرد .

اخبار صرافی پارسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *