تعهد دولت برای ثبت سفارش واردات با دلار


تعهد دولت برای ثبت سفارش واردات با دلار

براساس ابلاغیه جهانگیری، فروش ارز به بانکها و صرافی های مجاز توسط نظام یکپارچه مدیریت « صادرکنندگان کالا باید از زمان راه اندازی سامانه از طریق این سامانه انجام شود.  متن کامل بخشنامه ۱۲ بندی جهانگیری خطاب به دستگاههای اجرایی به این شرح است: وزارت امور اقتصاد و دارایی-وزارت صنعت، معدن و تجارت-وزارت راه و شهرسازی، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، وزارت دادگستری، وزارت فرهنگ و ارشاد ، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در اجرای بندهای ۵،۶،۷ تصویب نامه شاره ۴۳۵۳ /ت ۵۵۳۰۰ ه مورخ ۱۳۹۷.۱.۲۲ دستورالعمل و ضوابط اجرایی بندهای یاد شده به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل ابلاغ می شود: ۱-به منظور ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، صادرکنندگان کالا مکلفند ظرف شش ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی یا FOB گمرکی ۹۵ درصد ارز حاصل از صادرات خود را بر اساس ارزش کالا به یکی از شکل های زیر یا ترکیبی از آنهااستفاده EXW یا FCA نماید.

معاون اول رییس جمهور در شیوه نامه ای ۱۲ بندی، شیوه فروش ارز حاصل از صادرات را ابلاغ و برای ۹۵ درصد ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان تعیین تکلیف کرد. به گزارش مهر، در این شیوه نامه صادرکنندگان مکلف شده اند ظرف شش ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرکی، ۹۵ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به یکی از این اشکال یا ترکیبی از آنها، استفاده مایند: واردات در مقابل صادرات، پرداخت بدهی ارزی خود، فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز، سپرده گذاری نزد بانک ها. همچنین ۵ درصد باقیمانده به منظور تامین هزینه هایی از قبیل بازاریابی، تبلیغات، دفاتر خارج از کشور در اختیار صادرکننده خواهد بود. براساس این ابلاغیه، مصادیق بازگشت ارز حاصل از صادرات بیش از شش ماه توسط وزارت صنعت تعیین خواهد شد و دستورالعمل اجرایی آن توسط وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید تدوین شود. همچنین در بند دو این ابلاغیه آمده است: ارز حاصل از صادرات که نزد بانک سپرده گذاری می شود در هر زمان صرفا می تواند برای این امور صرف شود: واردات در مقابل صادرات، پرداخت بدهی ارزی، فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز.

فروش دلار تقلبی توسط دلالان

واردات این صادرکنندگان از محل ارز حاصل از صادرات، منحصر به تامین نیازهای خود خواهد بود. تبصره-فهرست صادرکنندگان عمده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به نحوی که با احتساب شرکت های دولتی و شرکت های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی حداقل ۸۰ درصد صادرات کشور را شامل شود در مقاطع سه ماهه اعام می شود. ۳-کلیه صادرکنندگان موظفند اطاعات مربوط به عملکرد بندهای فوق را در سامانه مدیریت ارز حاصل از صادرات )ساصا( ثبت مایند. ۴-عدم برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور طبق این دستورالعمل توسط صادرکننده ظرف مهلت تعیین شده تخلف محسوب شده و طبق مقررات رفتار خواهد شد. ۵-اعمال معافیت مالیاتی صادرکنندگان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر مشوق های صادراتی منوط به رعایت مفاد این دستورالعمل است. ۶-کمیته قیمت گذاری کااهای صادراتی در گمرکات جمهوری اسامی ایران مکلف است در مقاطع دو ماهه قیمت کالاهای صادراتی را به روز نماید. ۷-صادرکنندگانی که مقصد نهایی کالای آنها کشورهای عراق و افغانستان می باشد و مبادات کالایی در بازارچه های مرزی تا اطلاع ثانوی الزامی به اجرای جز پ بند ۱ندارند.

۵ درصد باقی مانده به منظور تامین هزینه هایی از قبیل بازاریابی، تبلیغات، دفاتر خارج از کشور، در اختیار صادرکننده خواهد بود. الف-واردات در مقابل صادرات ب-پرداخت بدهی ارزی خود پ-فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز ت-سپرده گذاری ارزی نزد بانک ها تبصره ۱- مصادیق بازگشت ارز حاصل از صادرات بیش از شش ماه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین خواهد شد، دستورالعمل اجرایی این تبصره توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه خواهد شد. تبصره ۲-وجوه سپرده گذاری شده در هر زمان صرفا می تواند به مصرف بندهای الف، ب و پ برسد. تبصره ۳-فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز توسط صادرکنندگان نظام یکپارچه مدیریت ارز  کالا باید از زمان راه اندازی سامانه طریق سامانه مزبور صورت گیرد. ۲-شرکت های دولتی و شرکت های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت های تحت مدیریت دولت و صادرکنندگان عمده مجاز به واگذاری پروانه صادراتی خود به سایر واردکنندگان نیستند.

تعیین نرخ ارز

۸-آن دسته از صادراتی که در چارچوب قراردادهای پیمان های پولی سیستم بانکی به پول ملی تسویه می شوند مشمول این دستورالعمل می باشند. ۹-بانک ها و صرافی ها موظفند ارزهای خریداری شده را در چارچوب مقررات ارزی به فروش رسانند. ۱۰ -بانک ها می توانند مازاد ارز خریداری شده از صادرکنندگان را به بانک مرکزی به فروش رسانند. ۱۱ -گمرکات جمهوری اسلامی ایران موظف است از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل اطلاعات پروانه های صادراتی را به محض صدور به صورت سیستمی به بانک مرکزی ارسال نماید. ۱۲ -انجام هر گونه تغییرات در مفاد این دستورالعمل و ضوابط اجرایی به کارگروه موضوع ماده ۱۴ تصویب نامه صدورالذکر واگذار می گردد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در دوران دولت احمدی نژاد، ۴۲ میلیارد دلار به بانک های عمومی و خصوصی داده اند و بانک ها به جای برطرف کردن نیاز مردم، ارز را چمدانی به جاهای دیگر بردند و فروختند و بانک مرکزی هم حساب و کتابی می کرد و در واقع منابع ارزی کشور در بانک های دوران دولت احمدی نژاد به تاراج رفت. عزت اله یوسفیان ما در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به بی برنامگی بانک مرکزی برای جایگزینی یورو اظهار داشت: در حال حاضر تمام قراردادها داخلی، خارجی و صندوق توسعه ملی بر اساس دار است، حتی روند گردش مالی، اقتصادی و ارزی کشور با دار انجام می شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه جایگزینی یورو یک شبه حتی سه ماهه نیز امکان پذیر نیست، ادامه داد: مام قوانین کشور براساس دار تنظیم شده است، تمام قراردادهای خارجی با دار است و احتمال اینکه طرف مقابل با تغییر مبنای پولی قرارداد موافقت کند بسیار کم است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بسیاری در دنیا می خواهند دلار از انحصار خارج شود، ادامه داد: بسیاری به دنبال چنین هدفی هستند اما تاکنون موفق نبودند، کشورهای آمریکایی از جمله اکوادور که در خط مقدم مبارزه با آمریکا است دلار را پول ملی خود در نظر گرفته است، بانک مرکزی عراق نیز مبنای فعالیت خود را دلار می داند با این حساب باید براساس واقعیت بخشنامه صادر کرد و از شعار دادن فاصله بگیریم. یوسفیان ما با بیان اینکه جایگزینی یورو در مدت دو سال امکان پذیر نیست، اظهارداشت: در بخش ارز، بانک مرکزی این مسئولیت را به تنهایی بر عهده ندارد.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم با اشاره به اینکه دولت در بخشنامه ای دیگر بیان کرده است تا دو سال آینده همچنان با دلار کار می شود و پس از آن به طور قطع یورو جایگزین می شود، گفت: همان روز که مصوبه دولت برای جایگزینی یورو منتشر شد تعجب کردم که چطور می توان یک شبه چنین تغییری را کلید زد، البته تغییر دلار به یورو چیزی را تغییر می دهد و کار را سخت تر می کند. تمام قوانین کشور براساس دلار تنظیم شده است، تمام قراردادهای خارجی با دلار است و احتمال اینکه طرف مقابل با تغییر مبنای پولی قرارداد موافقت کند بسیار کم است وی تاکید کرد: بدون تعارف باید گفت که تبدیل دلار به یورو مبنای ثابتی ندارد و هر لحظه در حال تغییر است، حتما پیمانکاران خارجی این جایگزینی را می پذیرند آقایان بدون بررسی از جایگزینی یورو می گویند.

قیمت روز سکه در صرافی پارسه در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۰۴

عنوان قیمت زنده تغییر کمترین بیشترین زمان
سکه بهار آزادی تک فروشی ۱۷,۴۲۵,۰۰۰ (۰%) ۰ ۱۷,۴۲۵,۰۰۰ ۱۷,۵۰۰,۰۰۰ ۳ اردیبهشت
سکه امامی تک فروشی ۱۷,۸۵۰,۰۰۰ (۰٫۲۸%) ۵۰,۰۰۰ ۱۷,۸۵۰,۰۰۰ ۱۷,۸۷۰,۰۰۰ ۱۲:۲۵:۲۲
نیم سکه تک فروشی ۸,۷۳۰,۰۰۰ (۰%) ۰ ۸,۷۳۰,۰۰۰ ۸,۸۶۰,۰۰۰ ۳ اردیبهشت
ربع سکه تک فروشی ۵,۳۸۵,۰۰۰ (۰%) ۰ ۵,۳۸۵,۰۰۰ ۵,۴۸۰,۰۰۰ ۳ اردیبهشت
سکه گرمی تک فروشی ۳,۵۱۰,۰۰۰ (۰٫۸۵%) ۳۰,۰۰۰ ۳,۵۱۰,۰۰۰ ۳,۵۲۵,۰۰۰ ۱۲:۰۱:۳۸
عنوان قیمت زنده تغییر کمترین بیشترین ارزش ذاتی زمان
سکه بهار آزادی ۱۷,۴۰۵,۰۰۰ (۰%) ۰ ۱۷,۴۰۵,۰۰۰ ۱۷,۴۸۰,۰۰۰ ۱۳,۱۵۹,۶۵۳ ۳ اردیبهشت
سکه امامی ۱۷,۸۰۰,۰۰۰ (۰٫۵۶%) ۱۰۰,۰۰۰ ۱۷,۸۰۰,۰۰۰ ۱۷,۸۵۰,۰۰۰ ۱۳,۱۵۹,۶۵۳ ۱۲:۲۵:۲۲
نیم سکه ۸,۷۰۰,۰۰۰ (۰%) ۰ ۸,۷۰۰,۰۰۰ ۸,۸۳۰,۰۰۰ ۶,۶۰۴,۸۲۷ ۳ اردیبهشت
ربع سکه ۵,۳۵۵,۰۰۰ (۰%) ۰ ۵,۳۵۵,۰۰۰ ۵,۴۵۰,۰۰۰ ۳,۳۲۷,۴۱۳ ۳ اردیبهشت
سکه گرمی ۳,۵۰۰,۰۰۰ (۰٫۸۶%) ۳۰,۰۰۰ ۳,۵۰۰,۰۰۰ ۳,۵۱۵,۰۰۰ ۱,۶۶۱,۹۰۹ ۱۲:۰۱:۳۸

قیمت دلار و نرخ ارزها در صرافی پارسه در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۰۴

عنوان قیمت زنده تغییر کمترین بیشترین زمان
دینار کویت ۱۸۵,۳۱۰ (۰%) ۰ ۱۸۵,۳۱۰ ۱۸۵,۳۱۰ ۱ اردیبهشت
ریال عربستان ۱۴,۳۵۰ (۰%) ۰ ۱۴,۳۵۰ ۱۴,۳۵۰ ۳ اردیبهشت
ریال قطر ۱۴,۶۰۰ (۰%) ۰ ۱۴,۶۰۰ ۱۴,۶۰۰ ۳ اردیبهشت
ریال عمان ۱۴۵,۱۲۰ (۰%) ۰ ۱۴۵,۱۲۰ ۱۴۵,۱۶۰ ۳۱ فروردین
دینار عراق ۵۲ (۰%) ۰ ۵۲ ۵۲ ۱ اردیبهشت
دینار بحرین ۱۴۳,۵۰۰ (۰%) ۰ ۱۴۳,۵۰۰ ۱۴۳,۵۰۰ ۳ اردیبهشت
لیر سوریه ۱۱۰ (۰%) ۰ ۱۱۰ ۱۱۰ ۱ اردیبهشت
کرون دانمارک ۹,۳۰۰ (۰٫۹۷%) ۹۰ ۹,۳۰۰ ۹,۳۰۰ ۱۲:۰۴:۲۴
کرون نروژ ۷,۰۰۰ (۰٫۲۹%) ۲۰ ۷,۰۰۰ ۷,۰۰۰ ۱۲:۰۴:۲۴
روپیه هند ۸۵۰ (۰%) ۰ ۸۵۰ ۸۵۰ ۳ اردیبهشت
روپیه پاکستان ۴۷۰ (۰%) ۰ ۴۷۰ ۴۷۰ ۱ اردیبهشت
دلار سنگاپور ۴۲,۲۰۰ (۰%) ۰ ۴۲,۲۰۰ ۴۲,۲۰۰ ۳ اردیبهشت
دلار هنگ کنگ ۷,۲۵۰ (۰%) ۰ ۷,۲۵۰ ۷,۲۵۰ ۲۳ فروردین
رینگیت مالزی ۱۳,۸۵۰ (۰%) ۰ ۱۳,۸۵۰ ۱۴,۱۰۰ ۳ اردیبهشت
بات تایلند ۲,۲۴۰ (۰%) ۰ ۲,۲۴۰ ۲,۲۵۰ ۳۱ فروردین
روبل روسیه ۸۹۰ (۰%) ۰ ۸۹۰ ۸۹۰ ۱ اردیبهشت
منات آذربایجان ۳۳,۸۸۰ (۰%) ۰ ۳۳,۸۸۰ ۳۴,۴۶۰ ۲۹ فروردین
درام ارمنستان ۱۲۰ (۰%) ۰ ۱۲۰ ۱۲۰ ۱ اردیبهشت
عنوان قیمت زنده تغییر کمترین بیشترین زمان
دلار ۴۲,۰۰۰ (۰%) ۰ ۴۲,۰۰۰ ۴۲,۰۰۰ ۲۲ فروردین
دلار فردایی / سبزه ۴۸,۱۰۰ (۰%) ۰ ۴۷,۷۸۰ ۴۸,۴۶۰ ۲۵ بهمن
دلار فردایی / افشار ۴۸,۸۳۰ (۰%) ۰ ۴۸,۸۳۰ ۴۸,۸۳۰ ۲۵ بهمن
دلار نقدی / سبزه ۴۷,۷۰۰ (۰%) ۰ ۴۷,۷۰۰ ۴۸,۵۰۰ ۲۵ بهمن
دلار نقدی / افشار ۴۹,۰۶۰ (۰%) ۰ ۴۹,۰۶۰ ۴۹,۰۶۰ ۲۵ بهمن
دلار / سلیمانیه ۵۴,۲۵۰ (۰%) ۰ ۵۴,۲۵۰ ۵۴,۲۵۰ ۳ اردیبهشت
یورو ۶۸,۳۵۰ (۰٫۰۷%) ۵۰ ۶۸,۳۵۰ ۶۸,۴۰۰ ۱۲:۰۹:۵۴
پوند انگلیس ۸۰,۱۰۰ (۰٫۴۴%) ۳۵۰ ۸۰,۱۰۰ ۸۰,۱۰۰ ۱۲:۰۱:۵۲
درهم امارات ۱۵,۱۰۰ (۰٫۷۹%) ۱۲۰ ۱۵,۱۰۰ ۱۵,۱۰۰ ۱۲:۰۱:۴۱
لیر ترکیه ۱۴,۵۰۰ (۰%) ۰ ۱۴,۵۰۰ ۱۴,۵۰۰ ۳ اردیبهشت
یوان چین ۹,۴۱۰ (۰%) ۰ ۹,۴۱۰ ۹,۴۱۰ ۳ اردیبهشت
ین ژاپن ۵,۱۰۰ (۰%) ۰ ۵,۱۰۰ ۵,۱۰۰ ۳ اردیبهشت
دلار کانادا ۴۴,۹۰۰ (۰%) ۰ ۴۴,۹۰۰ ۴۴,۹۰۰ ۳ اردیبهشت
دلار استرالیا ۴۴,۳۰۰ (۰%) ۰ ۴۴,۳۰۰ ۴۴,۴۰۰ ۳ اردیبهشت
دلار نیوزیلند ۴۰,۶۵۰ (۰%) ۰ ۴۰,۶۵۰ ۴۰,۶۵۰ ۳ اردیبهشت
فرانک سوئیس ۵۸,۲۰۰ (۰٫۱۷%) ۱۰۰ ۵۸,۲۰۰ ۵۸,۲۰۰ ۱۲:۰۴:۲۴
افغانی ۷۳۰ (۰%) ۰ ۷۳۰ ۷۳۰ ۳ اردیبهشت
کرون سوئد ۶,۷۰۰ (۰٫۱۵%) ۱۰ ۶,۷۰۰ ۶,۷۰۰ ۱۲:۰۴:۲۴

قیمت حواله ارزی در صرافی پارسه در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۰۴

عنوان قیمت زنده تغییر کمترین بیشترین زمان
حواله یورو شرکتی ۶۶,۷۰۰ (۰%) ۰ ۶۶,۷۰۰ ۶۷,۰۰۰ ۱۹ فروردین
حواله یورو شخصی ۶۶,۷۰۰ (۰%) ۰ ۶۶,۷۰۰ ۶۷,۰۰۰ ۱۹ فروردین
حواله یورو دستی ترکیه ۵۷,۵۵۰ (۰%) ۰ ۵۷,۵۵۰ ۵۷,۵۵۰ ۳ اسفند
حواله روپیه هند ۸۳۰ (۰%) ۰ ۸۳۰ ۸۳۰ ۲۹ فروردین
حواله کرون سوئد ۶,۴۹۰ (۰%) ۰ ۶,۴۹۰ ۶,۴۹۰ ۲۹ فروردین
حواله فرانک سوییس ۵۶,۳۵۰ (۰%) ۰ ۵۶,۳۵۰ ۵۶,۳۵۰ ۲۹ فروردین
حواله یوان چین ۸,۶۸۰ (۰%) ۰ ۸,۶۸۰ ۸,۶۸۰ ۲۹ فروردین
حواله رینگیت مالزی ۱۴,۰۲۰ (۰%) ۰ ۱۴,۰۲۰ ۱۴,۰۲۰ ۲۹ فروردین
حواله ریال عمان ۱۳۵,۰۳۰ (۰%) ۰ ۱۳۵,۰۳۰ ۱۳۵,۰۳۰ ۱۸ فروردین
حواله دینار کویت ۱۶۰,۰۰۰ (۰%) ۰ ۱۶,۰۰۰ ۱۶۰,۰۰۰ ۲۸ بهمن
عنوان قیمت زنده تغییر کمترین بیشترین زمان
حواله دلار آمریکا شرکتی ۵۵,۶۰۰ (۰%) ۰ ۵۵,۶۰۰ ۵۶,۹۹۰ ۲۸ فروردین
حواله دلار آمریکا شخصی ۵۴,۳۵۰ (۰%) ۰ ۵۴,۳۵۰ ۵۴,۶۰۰ ۱۹ فروردین
حواله دلار دستی ترکیه ۴۶,۹۰۰ (۰%) ۰ ۴۶,۹۰۰ ۴۶,۹۰۰ ۳ اسفند
حواله پوند ۷۷,۸۹۰ (۰%) ۰ ۷۷,۸۹۰ ۷۷,۸۹۰ ۲۹ فروردین
حواله درهم امارات ۱۳,۷۵۰ (۰%) ۰ ۱۳,۷۵۰ ۱۳,۷۶۰ ۱۶ فروردین
حواله دلار کانادا ۴۵,۰۱۰ (۰%) ۰ ۴۵,۰۱۰ ۴۵,۰۱۰ ۲۹ فروردین
حواله دلار استرالیا ۴۳,۹۰۰ (۰%) ۰ ۴۳,۹۰۰ ۴۳,۹۰۰ ۲۹ فروردین
حواله دلار نیوزلند ۴۰,۰۰۰ (۰%) ۰ ۴۰,۰۰۰ ۴۰,۰۰۰ ۱۸ فروردین
حواله ین ژاپن ۵۱۰ (۰%) ۰ ۵۱۰ ۵۱۰ ۲۹ فروردین
حواله روبل روسیه ۹۲۰ (۰%) ۰ ۹۲ ۹۲۰ ۲۸ بهمن



صرافی پارسه : خرید و فروش انواع حواله ارزی ، اعلام نرخ لحظه ای ارز ، خرید و فروش دلار ، خرید و فروش سکه ، ارسال پول به ایران ، ارسال پول به کشورهای دیگر

راه های ارتباطی صرافی پارسه :

تماس با شماره های : ۵۴۹۰۱ (خط ویژه) – ۸۸۹۰۸۰۰۰ – ۸۸۹۳۴۳۹۰ – ۸۸۹۳۴۳۹۱

فکس :  ۸۸۸۵۴۳۸۴

آدرس : تهران، میدان فاطمی، ضلع جنوب شرقی، پلاک ۴/۱

کانال تلگرام : صرافی پارسه

وبسایت : www.parsehex.com

اخبار صرافی پارسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *