آشنایی با کار صرافی – صرافی پارسه

آشنایی با کار صرافی - صرافی پارسه

آشنایی با کار صرافی

مقدمه:

آشنایی با کار صرافی: شاید افراد با شنیدن نام صرافی به طور ناخودآگاه شکل اسکناس دلار همراه با تابلوهایی سیاه رنگ که روی آن اعداد دیجیتالی قرمز رنگ و تعدادی پرچم را، تصور نمایند، شاید این اولین واکنش ذهنی برای همه با دیدن یا شنیدن کلمه صرافی باشد. اخیرا مدتی است که به دلیل نوسانات ارزی، بیشتر این تابلوها در صرافی ها خاموش می باشند و این تابلو ها با اعداد دیجیتالی رنگ قرمز در کوچه و خیابان زیاد جلب توجه نمی کنند، ولی هیچ گاه خاموش بودن تابلوهای نشان دهنده نرخ ارز در صرافی ها به معنای بیکار بودن یا از کار افتادن صراف ها نمی باشد؛ بلکه حتی این تابلوهای خاموش در صرافی ها گاهی اوقات باعث نگرانی خیلی از افراد می شود. در حال حاضر تحریم ها باعث شده اند که صرافی ها با تابلو های معروف خود نقش بسیاری در اقتصاد کشور جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

صرافی ها چگونه کار می کنند؟

به طور کلی صرافی ها دقیقا مانند فروشنده های کالایی هستند که مجبورند قیمت تمام شده کالای خود را تعیین نمایند و با درصدی سود آن را به متقاضی بفروشند. در این صورت اطلاع از نرخ برابری ارزها در مقابل واحد پول ملی کشورشان همانند واحد پولی کشور ایران که واحد آن ریال می باشد امری حیاتی و ضروری برای آن تلقی می شود، اگرچه این صنف در کنار خرید و فروش یا حواله ارز اقدام به خرید و فروش سکه طلا نیز می نمایند، اما خرید و فروش سکه طلا برای جوری جنس آن ها در شغلشان می باشد و کار اصلی و حساسیت اصلی صرافان مرتبط با همان پول های کاغذی یا حوال ها می باشد.

بانک مرکزی هر کشور مبنای محاسبه نرخ ارز های خارجی در کشور را برای صرافان تعیین می نمایند و هر روز بانک مرکزی نرخ مورد نیاز صرافان را در اختیارشات قرار می دهد تا تابلو هایی که در مغازه های صرافی هستند روشن شوند و شروع به نوسان نمایند اما این نوسانات این تابلو ها در ایران در حال حاضر به بانک مرکزی مرتبط نمی باشد.

از دبی تا هرات

معمولا وقتی فردی قصد خرید یا فروش ارز را دارد، این جمله را اول صبح زیاد شنیده است که هنوز ارز نیامده با اینکه فعالیت بانک ها از ساعت ۷٫۳۰ شروع می شود بار ها این جمله را بعد از شروع فعالیت بانک ها نیز شاید شنیده شود . چون نرخ ارزهای خارجی در ایران در بازار آزاد یعنی بیرون از محدوده بانک مرکزی یا حتی خارج از مرزهای کشور عزیزمان ایران تعیین می شود و بنا به هر دلیلی بانک مرکزی در حال حاضر نسبت به این موضوع بی تفاوت عمل می کند و شاید هم به دلیل تحریم های یک جانبه خارجی علیه نظام بانکی ایران چاره دیگری ندارد. در شرایط فعلی نظام ارزی کشور جمهوری اسلامی ایران، نرخ ارز و برابری آن با ریال ایران در کشورهایی همچون امارات عربی متحده یا شهر هرات افغانستان و بعضی اوقات هم کشور ترکیه تعیین می کنند اما نرخ ارز در بازار آزاد کشور ایران را همان کشور امارات عربی متحده به عنوان اصلی ترین پایگاه تعیین می نماید و باقی کشورها در حال حاضر نقش مهمی در تعیین نرخ ارز آزاد ایران ندارند.

با توجه به اینکه در کشور امارات صرافی ها ساعت ۱۱ صبح شروع به فعالیت  می نمایند و برابری ریال ایران با درهم امارات را کشور امارات تعیین می کنند،  بنابراین در بازار ایران هم تا قبل از ساعت شروع فعالیت صرافی های امارات خرید و فروش ارز صورت نمیگیرد، بنابراین صرافی ها جمله «هنوز نرخ درنیامده» تا زمانی که کشوری که باید نرخ ارز را تعیین نماید شروع به فعالیت نکند این جمله شنیده خواهد شد و به طور معمول صرافی ها در ایران تا ظهر معمولا به محاسبه کارهای روز قبل خود مشغول می شوند یا این که با احتیاط بسیار و در حجم بسیار کم صرافی ها با نرخ های روز گذشته شروع به کار می کنند، و صرافی ها به صورت تلفنی یا اینترنتی نرخ ارز را تا اخر وقت کاری خود به روز می نمایند.

استراتژی ساعت ۵

تابلوهای صرافی برای بار دوم در حوالی ساعت ۵ بعدظهر به وقت ایران خاموش می شوند و نرخ ارز جدید را روی ان می توان در حدودد ساعت ۶ مشاهده کرد دلیل این کار این است که بازار پول آمریکا حوالی ساعت ۵ به وقت ایران تازه شروع به فعالیت می نمایند و نرخ برابری ارزهای معتبر جهان را روی تابلوهای خود به نمایش می گذارد. بنابراین به طور ناخودآگاه اعداد و ارقام این تابلوی بازار پوا امریکا در بازارهای ارزی جهان تاثیرگذار خواهد بود که کشور ایران هم شامل این تاثیر می باشد.

تعریف نرخ برابری ارز

نرخ برابری ارز به معنای قیمت ارز یک کشور بر حسب ارز کشور دیگر می باشد . تبادل ارز به صورت بین المللی به شکل پول رایج و معتبر کشوری که معامله با آن انجام می گیرد، صورت می پذیرد همچنین نرخ ارز از رابطه تعریف شده برای پرداخت ها ،عددی می باشد که ارزش پول کشوری را برحسب پول کشوردیگر در زمان مشخص شده نشان می دهد. بنابراین زمانی که نرخ برابری هر ارزی نسبت به ارز کشور دیگر تعیین می شود و برای محاسبه آن همواره به جای یک ارز، یک جفت ارز خواهیم داشت .نرخ درهم درمقابل دلار یا نرخ دلار در مقابل ریال.

بازار ارز

طبق گفته «ریمون بار» بازار مکانی گفته می شود که گروهی از مصرف کنندگان با نیاز های مشترک و وسیله پرداخت معینی را نیز در اختیار دارند جمع شوند بازار می گویند که این تعریف در مورد بازار ارز نیز برقرار است . نقش اصلی بازار ارز مشخص کردن نرخ ارز و تبدیل ارزها به یکدیگر بوده است و خریداران ارز ( دانشجویان مقیم خارج ، وارد کنندگان و بازرگانان، جهانگردان ) را به فروشندگان ارز ( شرکت های خارجی، صادر کنندگان، سفارت خانه ها ) و دولت که به عنوان عمده ترین خریدار و فروشنده ارز می باشد ، نزدیک می نماید . در بازار ارز هر یک از فعالان بازار ارز که شامل شرکت‌ ها و بانک‌ ها می باشد خود نیز به صورت روزانه به ارائه نرخ‌ ارز براساس دارایی‌های خود می‌پردازند.

اخبار صرافی پارسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *