عوامل کاهش قیمت ارز و طلا

عوامل کاهش قیمت ارز و طلا

عوامل کاهش قیمت ارز و طلا

تا زمانی که بانک مرکزی به تعهدات خود عمل کند این روند کاهشی تداوم خواهد یافت. هم‌ اکنون دولت ذخایر ارزی کافی در اختیار دارد و میتواند با اتکا به آن بازار را مدیریت کند.

روزهای پرنوسان و رکورد های قیمتی ارز و طلا در همین ماههای گذشته باور افت قیمت‌ها و ادامه‌ دار شدن آن را برای عده‌ ای دشوار کرده است. اما طی هفته‌ های اخیر بخصوص در روز های گذشته نزول به روندی ادامه‌دار برای قیمتها در بازار ارز و طلا تبدیل شده است.

با وجودی که هنوز دلالها در خیابان هستند و برخی سود خود را در بالا رفتن قیمتها میبینند ولی بازار روند دیگری را پی گرفته است. از زمانی که شورای عالی هماهنگی اقتصادی اختیارات ویژه‌ ای را به عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، داد، دخالت این بانک در بازار ارز بیشتر شده است و تمام سعی و تلاش این نهاد این است که دیگر اجازه بالا رفتن قیمت‌ ها را ندهد. بر همین اساس طرح‌ ها و برنامه‌ هایی که اخیراً از سوی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز معرفی و اجرا شده است، تأثیر مستقیمی بر بازار آزاد داشته است. این در حالی است که سکاندار این بانک روز های آرام‌تری برای بازار ارز پیش‌بینی میکند و میگوید احاطه کاملی بر بازار دارد.

عوامل اساسی کاهش قیمت ارز و طلا

مهمترین دلیل تداوم روند کاهشی نرخ ارز و طلا در بازار به سیاستها و نوع نگاه دولت و بانک مرکزی برمیگردد. در دوره جدید بانک مرکزی با اختیاراتی که گرفته است تمام تلاش خود را برای پایین نگه داشتن نرخ‌ ها انجام میدهد.

در این زمینه بانک مرکزی از تمام ابزار های خود برای ثبات بازار ارز استفاده میکند و همین نگاه باعث شده است تا انتظارات برای کاهش بیشتر قیمتها در میان مردم و فعالان اقتصادی شکل گیرد.

روند نزولی قیمتها در بازار باعث شده است تا بر خلاف روز های اوج قیمتی تقاضا نیز در بازار ارز و طلا افت کند. بنابر این متقاضیان ارز و طلا به امید این که قیمت‌ ها باز هم کاهش مییابد برای خرید دست نگه داشته‌ اند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سؤال که ریزش قیمتها چقدر در ورود ارز و طلای خانگی به بازار مؤثر بوده است، گفت: هم‌ اکنون در بازار شاهد ورود قابل توجه ارز و طلای خانگی به بازار هستیم. خریداران ارز و طلا در گذشته بخصوص خریداران خرد از ترس این که قیمت کاهش بیشتری داشته باشد و زیان کنند اقدام به فروش میکنند و این اتفاق در بازار قابل لمس است. به گفته وی در بازار طلا اتفاق خاصی در مصنوعات نیفتاده است و بیشتر طلای خام است که در بازار فروخته میشود.

اما مهمترین عامل و سرلوحه کار اقدامات بانک مرکزی در بازار است. تا زمانی که بانک مرکزی به تعهدات خود عمل کند این روند تداوم خواهد یافت. هم‌ اکنون دولت ذخایر ارزی کافی در اختیار دارد و میتواند با اتکا به آن بازار را مدیریت کند.

اخبار ارزصرافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *