یکسان سازی نرخ ارز در مقوله فعالیت صرافی


یکسان سازی نرخ ارز در مقوله فعالیت صرافی

یک کارشناس مدیریت مالی با بیان اینکه شرایط برای یکسان سازی نرخ ارز فراهم نیست، گفت: به تدریج نرخ دوم ارز خودش را تحمیل میکند و دولت مجبور به پذیرش آن خواهد شد. به گزارش فارس، حسین عبده تبریزی با اشاره به استراتژی دولت برای این مساله، اظهارداشت: استراتژی از شروع کار با مشکل مواجه بود و شما هم اکنون هم اگر قیمت سکه را بررسی کنید میبینید که بازار قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان را نپذیرفته است.وی با طرح این سوال که استراتژی قیمت گذاری نرخ ارز چگونه باید باشد، افزود: باید به گونه ای برای ارز رسمی نرخ گذاری کرد که فاصله آن با ارز بازار کم باشد و البته تعیین نرخ با فاصله کم و تعیین با فاصله زیاد هر دو نقاط قوت و ضعفی دارند اما با تعیین نرخی با فاصله زیاد از نرخ بازار و ممنوع کردن معاملات در صرافی ها غیر قابل اعتماد نرخ ارز یکسان میشود. این کارشناس مدیریت مالی تصریح کرد: در شرایط فعلی امکان یکسان سازی نرخ ارز نیست و باید نظام دو نرخی را بپذیریم زیرا اگر نپذیریم، باز هم نرخ دوم خودش را تحمیل خواهد کرد. ، وی با اشاره به کاهش ۱۹ میلیارد داری خالص حساب سرمایه در سال ۹۶ گفت: تراز خالص حساب سرمایه در سال ۹۶ منفی ۱۹ میلیارد دلار بوده است؛ بنابراین اگر رشد ۲۲ میلیارد دلاری ذخایر ارزی بانکها را در نظر بگیریم، میبینیم که در مجموع حدود ۴۱ میلیارد دلار ارز در سال ۹۶ از کشور خارج شده است.

دولت نگران این وضعیت است و یکی از دلایل اعمال سیاستهای فعلی ارزی جلوگیری از خروج سرمایه است. بحران بانکی و ارزی دو بحران همزاد این استاد دانشگاه درخصوص دلایل و ریشه های بحران ارزی اظهارداشت: شوک ارزی سا لهای ۷۳ و ۷۴ ناشی از سوء مدیریت در کنترل بدهیهای ارزی و نقدینگی بود و بحران سال ۷۸ و ۷۹ کاهش درآمدهای نفتی. دلیل بحران ارزی سال ۹۰ و ۹۱ تحریمها و نقدینگی بود. عبده تبریزی ادامه داد: اما بحران سال ۹۶ و ۹۷ از چند مساله تشکیل شده است که یک علت آن بحران نظام بانکی است. نظام بانکی با عدم تناسب در دارای یهای و بده یها روبروست و این تفاوت بسیار قابل ماحظه است به طوری که در صور تهای مالی برخی بان کها زیان انباشته چند هزار میلیارد تومانی ثبت شده است و این اتفاق جدیدی است که پیش از این نداشتیم. وی با بیان اینکه خرید ارز از سوی مردم تنها به دلیل رشد قیمت ارز نیست، گفت: یکی از دلایل ورود مردم به بازار ارز، عدم اطمینان از سیستم بانکی است و در واقع بحران بانکی موجب روی آوردن مردم به سایر بازارها از جمله بازار ارز شده است و یک فشار قابل ملاحظه ای از این ناحیه به بازار ارز وارد شده است برای کم کردن فشار میتوان صرافی ها را وارد میدان کرد.

ارز صادراتی

کارشناس مدیریت مالی با به کار بردن عنوان بحران همزاد، افزود: آثار مخرب این بحران از تک تک بحرا نها موثرتر است و به شدت ذخایر بانک مرکزی را از بین میبرد و این مساله نجات سیستم بانکی را سخت تر میکند. بانکی که دو برابر سرمایه زیان ثبت کرده میتواند ادامه فعالیت دهد وی با بیان اینکه دولت و بانک مرکزی به تدریج نرخ ارز دوم را میپذیرند، تصریح کرد: به طور طبیعی سیستم ارز دونرخی برمیگردد و همزمان بانک مرکزی باید گا مهای مهمی در حوزه اصلاح نظام بانکی بردارد زیرا بانکی که دو برابر سرمایه زیان ثبت کرده میتواند به فعالیت ادامه دهد.
اینکه چطور بحران سیستم بانکی را حل کنیم بحث دیگری است. عبده تبریزی تاکید کرد: بدون حل مسائل بانکها می توانیم مشکل ارز را حل کنیم زیرا تا نگرانی مردم از سیستم بانکی برطرف نشود، تقاضا برای حفظ داراییها از بازار ارز خارج نخواهد شد.

نرخهای بالای سود سپرده دلیل اصلی بحران بانکی است وی دلیل اصلی رشد زیان و عدم تناسب در داراییها و بدهیهای بانکی را نر خهای بالای سود بانکی دانست و افزود: چطور وقتی یک بانک به عنوان مثال ۵ درصد سود کرده است، ۲۰ درصد یا ۲۵ درصد سود به سپرد ه گذار میدهد؟ اساسا در این شرایط نرخ سود تسهیلات به ۳۰ درصد افزایش مییابد و با این نرخها تولید و سرمایه گذاری هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد. این کارشناس مدیریت مالی اضافه کرد: اگر مدیریت و کنترل تورم و اقتصاد اینقدر راحت بود دولت انگلستان نرخ سود بانکی را ۲۰ درصد میگذاشت و مردم انگلیس هم پا روی پا میگذاشتند و کار نمیکردند و فقط سود میگرفتند.
صادرکنندگان با بیان اینکه دولت باید ابهامات بخشنامه ها را برطرف کند، نسبت به در نظر گرفتن برخی بندهای ابهام آمیز در دستورالعملهای بانکی ابراز گلایه کردند.

تعیین نرخ ارز

به گزارش خبرنگار ابرار اقتصادی، ابراهیم جمیلی در جلسه انجمن صادرکنندگان نمونه که با حضور مهدی کرایی پور، مدیرکل مقررات ارزی بانک مرکزی برگزار شد، گفت: روزی که دلار به نرخ بالاتر از ۶ هزار تومان رسید، هم خریدار و هم فروشنده ناراضی بودند، بنابراین هیچ کس از افزایش نرخ ارز راضی نیست. رئیس انجمن صادرکنندگان نمونه افزود: در گذشته اعتماد در میان فعالان اقتصادی به وفور وجود داشت، ولی اکنون صادرکنندگان اعتماد خود از فعالان اقتصادی را از دست دادند؛ بنابراین صادرکنندگان خسارات زیادی با نوسانات نرخ ارز متحمل شدند؛ بنابراین در چنین شرایطی نه دولت و نه مجلس خسارت صادرکنندگان را جبران نکردند. دولت حاشیه امن واردکنندگان را تامین کرد! همچنین فرشچیان، عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان نمونه نیز گفت: در شرایطی که شعار ملی امسال حایت از تولید داخلی و کاای ایرانی است، چرا در هفته اول فروردین ماه، اتفاقی رخ می دهد که با یک بخشنامه حاشیه امنیت واردکنندگان صد در صد افزایش می یابد و حاشیه امن صادرکنندگان ۱۰۰ درصد لطمه میخورد.

وی افزود: ما به عنوان صادرکننده، مخالف واردات نیستند، بلکه موافق با سلامت تجارت خارجی هستند و بنابراین شانس برابر برای تولیدکننده داخلی و تولیدکننده خارجی را خواهان هستیم که البته در شرایط برابر باشد، ما میخواهیم و متاسفانه این انتظار را هم از دولت نداریم که برای صادرات و تولید کشور، یارانه ارایه دهد؛ ولی برای صادرکنندگان غیرقابل تحمل است که برای واردات و تولید خارجی یارانه بپردازیم. به گفته این صادرکننده، ای کاش پیان ارزی بر صادرات میگذاشتند، طبق دستورالعمل اجرایی ابلاغی هیات دولت، همه ارز با مواد مخدر یکی است، حالا سوال ما این است که چطور یک شبه بازار آزاد به بازار سیاه تبدیل شد. وی ادامه داد: بزرگترین بازار صادراتی ایران به ریال است، یعنی صادرات به عراق و افغانستان نیز با ریال صورت می گیرد، بنابراین باید شرایط را برای حل چنین موضوعاتی فراهم کرد. ما نرخ ارز را بحث نداریم، اما باید به این نقطه برسیم که آیا این بخشنامه عملیاتی است یا خیر. شرایط ارز طبیعی نیست، صادرکنندگان درک کنند همچنین مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: آیا قرار است که با اقدام دولت مقابله کنیم یا احساس می کنیم که تب این مریض به بالای ۴۳ درجه رسیده که بنابراین رفتار برخورد با آن منطقی نیست، پس باید تب را پایین آورد.

بنابراین روندی که از دی ماه در قصه ارز در صرافی ها پیش می رفت، این احتمال وجود داشت که مملکتی وجود داشته باشد که بعد بر اقتصاد آن دعوا کنیم. وی افزود: این اقدام یک اقدام فرادولتی و نظام است و بنابراین باید از این اقدام دفاع کرد، حتما اجرایی نیست ولی باید کمک کرد که اجرا بشود. فعلا بگذاریم تب به زیر ۴۰ درجه برسد، بعد صحبت کنیم که منشا عفونت کجا است و چطور باید مداوا کرد. حریری گفت: در زمانی قرار داریم که اگر بخش خصوصی را نمایندگی می کنیم و اگر فکر کنیم که منابع ارزی کشور ۱۰۰ میلیارد دلار اعم از نفتی و غیرنفتی است، کمر از ده درصد آن را بخش خصوصی هندل می کند. ما نباید بلندگوی گروههای قدرتی شویم که سوخت و خوراک مجانی گرفته اند و صادرات کرده اند . وی اظهار داشت: خط مرز بین بنگاههای دولتی، خصوصی، نهادهای دولتی و عمومی و بخش خصوصی مانند صرافی ها باید گذاشت، ماکزیمم از صد میلیارد دلار منابع ارزی در اختیار دولت، در دست بخش خصوصی است.اتاق فکر با بخش خصوصی در ریاست جمهوری تشکیل شد همچنین فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: حساسیت همه کارها را می دانیم، البته دولت عجولانه تصمیم گرفته است، این در حالی است که ما سالها بر روی یکسان سازی نرخ ارز در مقوله فعالیت صرافی ها بحث داشتیم، بنابراین باید بر روی نرخ، این موضوع را تکرار کرد که نرخ ۴۲۰۰ تومانی کارشناسی نیست.

وی افزود: تغییرات در نرخ ارز، در بخش صادرات و واردات اثرگذار است و اتفاق ناخوشایندی ایجاد کرده است، این در حالی است که چرخه اقتصادی کشور فلج شده است. این در حالی است که حمل و نقل نیز چرخه متعادل سازی واردات و صادرات است، این در حالی است که بانک مرکزی ۲۲ بخشنامه صادر کرده است که در آن، بر روی موارد مختلف صحبت شده است. ابهامات بخشنامه ها باید برطرف شود محمد اهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه دولت ۴ روش را در اطلاعیه اول برای تسویه ارز صادراتی مطرح کرده است که یک روش آن واگذاری ارز صادراتی به واردکننده از سوی صادرکنندگان و واردکنندگان بدون دخالت در نرخ از سوی دولت است و یا فروش در صرافی هایی است که از سوی دولت اعلام می شود. البته ابهاماتی نیز در این دستورالعمل ها وجود دارد و قبل از روشن شدن آن می توان به جمع بندی رسید. وی افزود: مهلت تعیین شده برای بازگشت نرخ ارز صادرکنندگان هنوز مشخص نیست و البته اینکه مالیات بر صادرات گرفته شود یا نشود، نیز هنوز مشخص نیست. اهوتی گفت: شرایط کنونی که برای نرخ ارز به وجود آمده است، برای هیچ فعال اقتصادی خوشایند نبوده است.

منبع: روزنامه ابرار اقتصادی

صرافی پارسه : خرید و فروش انواع حواله ارزی ، اعلام نرخ لحظه ای ارز ، خرید و فروش دلار ، خرید و فروش سکه ، ارسال پول به ایران ، ارسال پول به کشورهای دیگر

راه های ارتباطی صرافی پارسه :

تماس با شماره های : ۵۴۹۰۱ (خط ویژه) – ۸۸۹۰۸۰۰۰ – ۸۸۹۳۴۳۹۰ – ۸۸۹۳۴۳۹۱

فکس :  ۸۸۸۵۴۳۸۴

آدرس : تهران، میدان فاطمی، ضلع جنوب شرقی، پلاک ۴/۱

کانال تلگرام : صرافی پارسه

وبسایت : www.parsehex.com

اخبار صرافی پارسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *