چرا احتمال ریزش قیمت ارز بالاست؟

چرا احتمال ریزش قیمت ارز بالاست؟

چرا احتمال ریزش قیمت ارز بالاست؟

قیمت‌های فعلی واقعی نیست، منتظر کاهش نرخ‌ها در آینده نزدیک باشید. این سخن رییس کل بانک مرکزی و برخی دیگر از مسئولان اقتصادی کشور است.

شاید برای بسیاری اعلام ارزان شدن دلار در ماه‌های پیش رو عادت مالوف مقامات ایران باشد کما اینکه ردگیری سخنان سیف، رییس کل پیشین بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد وی تاکید داشت قیمت‌ها به زودی کاهش می‌یابد، اما نه تنها کاهشی رخ نداد بلکه رکورد شکنی‌ها به حدی بود که اقتصاد شوکه از وضعیت رخ داده، قدرت نمایی ارز را تماشا می‌کرد.

بانک مرکزی و تشویق صادر کنندگان

در این راستا بانک مرکزی با هدف تشویق صادرکنندگانی که نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام کرده و عملکرد مثبتی در بازگردانی ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور داشته اند، امتیازات و مشوق‌هایی را برای این فعالان اقتصادی در نظر گرفته است. رفع تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات منوط به ثبت تمام اطلاعات توسط بانک و صرافی‌های مجاز در سامانه نیما و سنا حسب مورد خواهد بود.

بر این اساس مقرر است صادرکنندگانی که بیش از ۶۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را مطابق مصوبات پیشین به چرخه‌ی اقتصاد بازگردانده‌اند، علاوه بر موارد تصریح شده در جدول در صورت نیاز به تخصیص و تأمین ارز در اولویت بانک مرکزی قرار خواهند گرفت.

با این تصمیم به نظر می‌رسد طی روز‌های آینده بازگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به کشور افزایش یافته و همین مساله تنگنای ایجاد شده را تا جدی برطرف نماید. از سوی دیگر تصمیم شورای پول و اعتبار در خصوص مکانیزم تخصیص ارز وارداتی خود مانعی بر سر راه سودجویی در این حوزه خواهد بود.

این دو اقدام در کنار اقدامات ویژه دیگری که مدتی است از اجرای آن‌ها می‌گذرد و روند گردش نقدینگی را کند کرده، می‌تواند در روز‌های آتی زمینه را برای کاهش نرخ ارز فراهم آورد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه اخبار روز ارز و اطلاع از قیمت های ارز میتوانید با صرافی پارسه در ارتباط باشید تا از اخبار ارز عقب نمانید.

اخبار ارزاخبار صرافی پارسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *